pondělí 2. května 2016

LIDSKOST

Nedávno mi bylo řečeno, že člověk bez víry ztrácí svou lidskost. To si ale nemyslím. Jednak, protože toto tvrzení dělá ze všech ateistů chladná nelidská monstra, což nejsme, a jednak si rozhodně nemyslím, že míru lidskosti určuje právě ona toliko přetřásaná víra. Nejsme to my sami, kdo určuje vlastní míru lidskosti.


Zdroj: http://culturewaves.net/wp-content/uploads/2015/11/Gender.png


Tohle mi řekl člověk, pro kterého je víra na prvním místě, pro mne je toto tvrzení jako pro anarchisticky smýšlejícího ateistického intelektuála naprosto nepochopitelné. Přesto jsme během rozhovoru s dotyčným narazili na zajímavou věc. On  mi tvrdil, že víra v něm jeho lidskost prohlubuje. Mám to chápat tak, že ti, co potřebují berličku v podobě víry, nemají dost vlastní mravní, morální, lidské síly? To asi ne, že? Podle jeho tvrzení je jeho lidskost přímo úměrná jeho víře. Nezdá se vám to až moc jednoduché? Mě teda ano!!!


Ipso facto pokud věřím, jsem plná lidskosti, zatímco pokud  ne, tak ve mně lidskost není. Osobně spíše zastávám myšlenku Cogito ergo sum – Myslím, tedy jsem. Spíš, než věřím, tedy jsem.
Ale k meritu věci, tenhle postoj se mi nelíbí. Proč by měla být i v 21. století a vůbec kdykoliv má lidskost závislá na něčem tak zkostnatělém jako je víra v nadpřirozenou bytost? Hmmm?


Zdroj: http://media.salon.com/2012/08/ravenous_brain_rect.jpg


Já věřím v černé díry a singularity. Už sice nezastávám názor Carpe diem! – Užívej dne! Spíše se teď dlouhodobě přikláním k In omnia paratus! - Připraven na vše!  A Dum Spiro Spero! – Dokud dýchám doufám! A přesto si myslím, že mi to neubírá na mé lidskosti a schopnosti milovat. Nebo dokonce pomáhat druhým. Ne, spíš naopak! Jsem ve spoustě věcí  mnohem otevřenější a tolerantnější než mnozí věřící.

Altruista nemusí nutně být věřící. A věřící nemusí nutně být dobrákem do morku kosti. Vzpomeňme si na temný středověk, na inkvizici a křížové výpravy. To vše ve jménu víry! Co na tom bylo dobrého? Nic!


Zdroj: http://www.rasysveta.wbl.sk/fotogalerie/2/velke/o_215759569_d94707dae2e0480eaec719960e9597d1.jpg


Lidskost je v každém z nás zastoupena určitou měrou, kterou v nás budují a prohlubují rodiče, společnost, přátelé a dnes i média. Není to otázka víry, ale člověka jako takového!


Lidskost, onen abstraktní pojem, který má určit, co jsme zač!




Žádné komentáře:

Okomentovat